2012. április 4., szerda

No Reflection - dalszöveg elemzés

Nyilvánvaló, hogy a dal nagy része a „tükör” téma köré fonódik. Az ókorban a tükör a lelket jelképezte, és a legendák szerint, a lelket csapdába lehetett csalni, és a tükörben tartani. Oscar Wilde, Dorian Gray című regényében a fiatal főszereplő egy róla készült festmény látva ráébred saját szépségére, és minden vágya, hogy örökké fiatal maradhasson, így szerződést köt az ördöggel. A reneszánsztól kezdve, a tükör a bölcsesség és az erény szimbóluma lett.
A tükör, a nárcizmus a legtöbb Marilyn Manson lemezen megjelenik. A mitológiai történet szerint, Narcissus meglátta saját képét a tó vizében, és beleszeretett. Beszélt hozzá, de mivel szerelme nem teljesülhetett be, virággá változott. A nárcisztikus emberből hiányzik az empátia, saját magát helyezi mindenki más rovására, érdeklődésének központi tárgya saját maga.
„Egy gyémánt vagyok, ami belefáradt mindazok arcába, akik megszerezték. Biztosítanunk kell az árnyékot, mielőtt az anyag elhalványul.” - Spade

„Se árnyék, se tükröződés nincs itt” – If I was your vampire

„A sebem miért bejárati ajtó számodra? Önmagam árnyéka vagyok?” – Unkillable Monster

Boncolgassuk kicsit a dalszöveg egyes részeit:
A „You don't even want to know what I'm gonna do to you” (Egyáltalán nem akarod tudni, hogy mit fogok veled tenni) sor nagyon hasonlít a You and Me and the Devil makes 3-ben hallható „There's not a word for what I want to do to you” (Nincs szó arra, hogy mit akarok veled tenni)–ra.
A „Ne fuss el tőlem. Nem fogok habozni, hogy elszámoljak, 1,2,3…” mintha jelezné, hogy ad egy kis előnyt, de teljesen felesleges, mert úgyse nyerhetsz, talán senki sem nyer. „You, and Me and the Devil makes 3.” A hármas a Jupiter száma, az optimizmus, a test-lélek-szellem hármassága. Eleme a tűz.
Manson jelzi, hogy ez most nem az előző két lemez folytatása lesz, kissé mintha neheztelne is rájuk. „A gun's cliche and a razor too" (Egy pisztoly és egy borotvapenge kliséje). A pisztoly megjelenik a Leave a scar-ban: „I'm more like a silver bullet than I'm like a gun" (Inkább egy ezüst golyó vagyok, mint egy pisztoly), a borotvapenge motívum pedig számtalan alkalommal megjelent, attól kezdve, hogy MM többször is megvágta magát vele az Evannel való szakításuk után, és a turnén is egy hatalmas penge díszelgett a pólóján.
A „teach myself how to make a noose” utalhat a Joy Divison énekesére, Ian Curtis-re, aki öngyilkos lett 1980-ban, felakasztotta magát. Manson már utalt arra, hogy az együttes zenéje is hatással volt a Born Villain-re. A borítót is érdemes megnézni, hiszen a Joy Division-re is jellemzőek voltak a hasonlóan minimalista borítók:
A „This’ll hurt you worse than me” (Ez neked jobban fog fájni, mint nekem) Manson korábbi Facebook bejegyzésében is megjelenik, még 2010 májusából: „There is something coming, that is gonna hurt you more than it hurts me. More than simply an album.” (Közeleg valami, ami sokkal jobban fog fájni nektek, mint nekem. Több, mint egy egyszerű album.”
A „weak” azaz „gyenge” kifejezés is több Manson dalban is szerepel:

„Ez a művészet gyenge a csinos csinos keretében” – Born Again

„A gyengék azért vannak, hogy igazolják az erőseket” – The Beautiful People. Ezt néhány kritikus is megjegyezte, hogy a dal formalitása, hasonló a TBP-höz.

És akkor megérkeztünk a zombikhoz. Mivel Manson maga is említette, hogy „ha az Eat Me, Drink me volt a vámpír albumom, akkor a Born Villain a zombi album.” Tulajdonképpen tényleg logikus, hiszen abban az időszakban, szinte élőhalottként járt-kelt, depressziós volt. Most viszont a nagy visszatérésére készült, amit már mindenki várt tőle, egy feltámadást. Ráadásul, ha úgy nézzük a zombik is elég nárcisztikusak, hiszen saját magukon kívül, nem érdekli őket semmi. A Skylar Grey-jel készített közös számuk a „Can't haunt me” is a zombikról szól.
Manson pályafutása során folyamatos fejlődésben van, szinte minden album egy külön személyiségnek tudható be: „I don’t know which me that I love” (Nem tudom melyik magamat szeretem) „Got no reflection” (Nincs tükörképem). Tulajdonképpen Mansonnak nincs egy „állandó” személyisége, hiszen ez folyton változik. A dalban is egyes szám harmadik személyben beszél magáról, a múltjáról, és a jövőjéről, hogy sikerül-e a visszatérés, vagy csak az időt vesztegeti: „Ez egy összeszűkített építkezés, Vagy csak utcák rozsdás jelekkel”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése